Blackened soul

Egy személyes blog, napló helyett. Az író twittere: http://twitter.com/TrueMetatron - Nézd meg mit hallgatok most: www.last.fm/user/Tut87

Friss topikok

HTML

Főzés 1: Utopenec - A vízbe MERÜLT ember

2014.02.12. 23:36 | wowerman | Szólj hozzá!

Szóval, első kulináris bejegyzés. Mióta az eszemet tudom nagyon szeretek enni (szerencsére nem látszik meg rajtam annyira), és az utóbbi években a minőségre és ínyencségekre mentem rá a mennyiség helyett. Főzni nem "tanítottak meg" de szerencsére 2-3 éve ez is elkezdődött, és eddig jól haladok. Igazából annak a félelemnek kellett elmúlnia hogy "jaj elrontok valamit". Ha el is rontunk valamit azt sokszor jóvá lehet tenni, és végül szinte mindig ehető lesz a végeredmény. 

Szintén kb 2-3 éve ettem először utopenecet, vagy ahogy Árpi barátom hívta, utopencit. Ő cseh anyacégnek dolgozik, sok cseh kollégával találkozott, így tett szert a névre és a "mintára".

Az utopenec az egyik legkedveltebb cseh sörkorcsolya, tulajdonképpen egy szafaládés savanyúság. Én főleg a sercsecs.cz receptjét követtem, persze sokat lehet találni de ez tűnt a leginkább autentikusnak.

Az alaplével kezdtem. A Sercsecs receptje 5 literes befőttesüvegről szól, ehhez képest az enyém 1,5 literes. Végülis úgy lőttem be hogy 1 liter alaplét csinálok. 2 deci 10%-os ecetet felöntöttem 8 deci vízzel, raktam bele kaprot, rozmaringot, egész feketeborsot, 1 babérlevelet, egy kis őrölt borsot, 1 hámozott fokhagymagerezdet és egy kis szárított piros paprikát. Végül só és feleannyi cukor. Ez végül kb 36 órán át volt a hűtőben.

Ma csináltam meg a többi részét. Sokáig gondolkodtam milyen hús lenne jó bele. Nem szeretem a lecsókolbász/szafaládé típusú termékeket, amikben belül különböző keménységű fehér izék vannak. Már majdnem úgy voltam vele hogy valami jó minőségű, és minél vastagabb, de mégiscsak virsliből csinálom, de a hét elején találtam egy terméket ami hivatalosan szafaládé (avagy knacker, mivel Ausztriában gyártották) de külsőre is láttam rajta hogy ebben mintha nem lennének nem kívánt részek. Szóval egy juhbeles "virsli" 70% hússal, de kellő vastagsággal, ami a lényeg volt.

450g-os csomagot vettem, ebben 3 szál volt. Minden szálat 3 részre vágtam, és kb három ilyen darab (a kilencből) fért el egy szinten a befőttesüvegben. Két nagy hagymát vágtam még fel, egyet "gerezdekre" egyet pedig karikákra, és el is kezdhettem a rétegezést. Alulra került egy réteg hagyma, ekkor már öntöttem mellé egy kis alaplevet bár nem tudom miért. Így már került bele fűszer is, illetve az alaplében lévő fokhagyma és szárított kis pirospaprika. Arra ment 1 szint szafaládé. A szintenkénti 3 darabból egyet mindig meghámoztam (a sercsecs tanácsa szerint), egynek felvágtam az oldalát hosszában (mondjuk a sercsecs a kettőt egyszerre ajánlja), egyet pedig úgy hagytam ahogy van. Amit felvágtam abba vagy fél gerezd fokhagymát tettem vagy egy kis szárított pirospaprikát (az az 1 darab lehet hogy gyilkolni fog 1 hét múlva). Az első szint hús mellé még bedobtam két kis csík kolozsvári szalonnát és 1 karika szárazkolbászt. Igazából ezt nem írják sehol de ártani nem árthat. A szalonna nem túl sós vagy füstölt, viszont ad egy kis zsírt az összképhez (elvileg a szafaládénak is zsírosnak kell lennie).

Erre jött egy réteg hagyma, és jöhetett a középső réteg. Ment a 3 darab szafaládé, 1-2 darab szalonna és kolbász, egy gerezd fokhagyma. Úgy gondoltam ha meg fogom cifrázni azt a középső rétegnél teszem, úgyhogy beletettem az itthon lévő két fél savanyított almapaprikát, a kis levét is beleöntöttem. Ezekre tettem még savanyúkáposztát, és szintén ment egy kis lé (savanyúkáposztás verziót is ír egyébként a sercsecs). Aztán ide raktam a bónusz fűszereket is. Egész feketebors, borsikafű, kapor, rozmaring, szóval amik már voltak. Lehet hogy az aljára kellett volna a fűszert, majd legközelebb úgy lesz. Végül ment rá egy kis hagyma, a 3. szint szafaládé, kolbász-szalonna, és az utolsó hagymaréteg (a sercsecs szerint az legyen az utolsó, záró réteg). Lenyomogattam, és beleöntöttem az alapléből amennyi belement, hát úgy nézem a kancsóból hogy kb 8 deci belement. A végére 1-2 evőkanál étolaj, és lezártam a tetővel (alatta celofán helyett tesco-s szatyor). Így lezárva kicsit meg is forgattam hogy az olaj és a fűszerek az alsóbb rétegekbe is eljussanak. Egy hét múlva megmondom milyen lett.

Címkék: konyha cseh főzés sörkorcsolya savanyúság kulináris utopenci utopenec

A bejegyzés trackback címe:

https://blackened.blog.hu/api/trackback/id/tr635811862

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása